torsdag 1 december 2016

Jag är förbannad!

Det här inlägget blir ett sånt där inlägg som kanske eventuellt kommer att innehålla ett och annat svärord. Bara så att du vet.

Burken....

Det hela började med "Burken". 
Det var min yngsta dotter som började. Inte jag. Min dotter. Min äldsta dotter var inte sen med att hålla med sin lillasyster och dumförklara mig. 

Och morgonen som hade börjat så bra - och så kläcker hon ur sig det. Bara så där. 

"Burken".

Vissa grejor kan jag, som skåning, acceptera i Stockholm. Ganska många grejor faktiskt.
Det kan exempelvis vara att:

- Man givetvis står till höger och går till vänster i rulltrappan (jag har till och med börjat tycka att folk är helt dumma i huvudet som inte fattar detta)
- Jag måste säga KEX och inte CHEX om folk ska fatta att jag vill ha ett CHEXCHOKLAD .
- Balle inte betyder samma sak i Skåne och Stockholm (en tjej kan få väldigt ont i ballen i Skåne... just saying)
- "Lipa" och "grina" är inte motsatser i Stockholm. De är SYNONYMER, eller i värsta fall betyder lipa att räcka ut tungan...
- Det heter inte "spink"
- Jag får ingen dricka om jag beställer en "coca", utan jag måste säga "Cola".
- En timme transport i bil eller buss/tåg/tunnelbana i Stockholm motsvarar ungefär 10 minuter transport i Skåne när det kommer till att tycka vad man anser är "långt". Du kommer ju för fan halvvägs till Tyskland på en timme i Skåne.

Typ sådana saker går helt klart att acceptera. Men nån jävla gräns får man ju ändå dra någonstans kan jag tycka.

Burken.

Min yngsta dotter, på sju år, berättar för mig hur Burken går till. En räknar vid ett träd (eller nåt annat), de andra gömmer sig. Sen kan man springa fram och klappa till trädet och säga "Burken för mig ETT TVÅ TRE" så är man fri. Om man blir hittad är det "letaren" som springer fram till trädet, klappar till och säger "Burken för Pelle ETT TVÅ TRE". (Om det nu är nån som heter "Pelle" som blir hittad)

I det här läget protesterar jag kraftigt. 

- Vaddå "Burken"? Det heter ju inte Burken. Var sjutton har ni er BURK????

Det är då storasyster kommer in och försvarar sin lillasyster och förklarar för mig:
- Men pappa, det är ju burkTRÄDET.

Alltså helt seriöst - BURKTRÄDET???

Jag fortsätter;
- Men bollen då?
- Men haaaaaalåååååå. Det finns ingen boll pappa.

Sen förklarar jag, ytterst pedagogiskt, att de har blandat ihop allting. Eftersom jag blir avbruten hela tiden blir pedagogiken, mot slutet, helt obefintlig. Det känns mest som jag spottar och fräser i min förklaring...

- Det ni leker heter ju DUNKGÖMME! Ni DUNKAR ju i trädet. Ni har ju inte ens en burk. 
- Men alla andra säger....
- URSÄKTA??? Alla andra??? Vad har ALLA ANDRA att göra med detta. Det är ju FEL! Fel! Fel! Fel! D.U.N.K.G.Ö.M.M.E heter det. 
Det spelar väl för tusan ingen roll vad "alla andra säger". Alla andra har FEL!

- Nä.

I det här läget vet jag att allt hopp är ute, men jag gör ändå ett tappert försök att förklara leken "BOLLEN i burken". Ni vet den där de som gömt sig kan springa fram och skjuta iväg bollen (som står på/i en burk) och letaren är då tvungen att gå och hämta bollen och lägga den på sin ursprungsplats innan han/hon kan dunka vidare. Om några redan blivit hittade blir de fria om någon lyckas ta sig fram och skjuta iväg bollen.

Om man inte har en boll DÅ HETER DET (bara) BURKEN, men då behöver man lik förbannat en burk. Och då är det BURKEN man skjuter iväg (inte lika kul för en boll kommer MYCKET LÄNGRE och det gör att det blir avsevärt mycket jobbigare för letaren)

Men så långt kom jag aldrig i min förklaring. Nånstans i spottet och fräset började de leka en annan lek, på väg ner till skolan - "Gissa djur". Jag tror att denna lek även heter "Gissa djur" i Skåne för det namnet är LOGISKT. Nån tänker på ett djur och de andra får ställa frågor och lista ut det. Ett annat logiskt namn för denna lek i Stockholm skulle kunna vara BURKEN.... precis lika ologiskt som att DUNKGÖMME heter Burken. Så why nor liksom?! Allt kan ju döpas om till "Burken" när vi väl är i farten.

När vi kom fram till skolan kommer ett stort gäng fram till min yngsta dotter:

- HEEEEEEEEJJJJJJJ!!! VILL DU VA ME PÅ BURKEN????
- JAAAAAAAA


- Alltså barn.... är det någon av er som.....eller....äh... Hej då! Ha en riktigt underbar dag!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar